ארבל הקדומה
מתוך עמוד ענן
מ (תיקון נ.צ.) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{Point | {{Point | ||
- | |Lon=35. | + | |Lon=35.4826814308734 |
- | |Lat=32. | + | |Lat=32.8151230939234 |
- | |Height= | + | |Height=27 |
|MeasuredByGPS=No | |MeasuredByGPS=No | ||
|Name=ארבל הקדומה | |Name=ארבל הקדומה | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
בני המקום מרדו ביוונים ונפגעועד הכיבוש החשמונאי. | בני המקום מרדו ביוונים ונפגעועד הכיבוש החשמונאי. | ||
- | בימי הורדוס מרדו התושבים ופה מסופר על | + | בימי הורדוס מרדו התושבים ופה מסופר על אחד מהדרמות הגדולות שיוסף בן מתיתיהו סיפק בזכרונותיו על בני ארבל שלחמו עד האחרון בהם מתוך המערות נגד הרומים ואנשיו של הורדוס כולל מעשי התאבדויות של משפחות שלמות בקפיצה מתוך המערות אל התהום. |
- | בית הכנסת במקום הוא מהטיפוס הקדום ומתוארך למאה הרביעית לספירה אך הקדום יותר מתחתיו מתוארך לתקופה החשמונאית | + | בית הכנסת במקום הוא מהטיפוס הקדום ומתוארך למאה הרביעית לספירה אך הקדום יותר מתחתיו מתוארך לתקופה החשמונאית הלפי אופן בנייתו שממחיש הלכה קדומה של תפילה לכיוון מערב שיותר מאוחר שונתה לכיוון דרום לירושלים מה שמסביר את הגומחה בקיר הדרומי לארון הברית. |
תושבי המקום החקלאיים היו ידועים בגידול והכנת בד הפשתן שצמח בבקעת ארבל הפורייה ממערב. | תושבי המקום החקלאיים היו ידועים בגידול והכנת בד הפשתן שצמח בבקעת ארבל הפורייה ממערב. | ||
ע"פ המסורת היהודית הקדומה שהשפיעה על הנוצרית בבקעת ארבל יופיע ארוע שיעיד על בואו העתידי של משיח בן דוד לגאולת ישראל. | ע"פ המסורת היהודית הקדומה שהשפיעה על הנוצרית בבקעת ארבל יופיע ארוע שיעיד על בואו העתידי של משיח בן דוד לגאולת ישראל. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
|LongDescription= | |LongDescription= | ||
|Accessibility= | |Accessibility= | ||
שורה 36: | שורה 30: | ||
|ExtLinks= | |ExtLinks= | ||
|Contributors=שירין ב.י, מויש09 | |Contributors=שירין ב.י, מויש09 | ||
- | |LastUpdate=05/12/2009 | + | |LastUpdate=05/12/2009 09:26:04 |
|WinId=633476038623320208 | |WinId=633476038623320208 | ||
- | | | + | |csrc=I14 |
}} | }} |
גרסה מתאריך 06:21, 28 בדצמבר 2010
תקציר
ישוב יהודי גדול בתקופת המשנה והלמוד וממוקם בחפיפה על המורד מצפון למושב ארבל.
שרידי הישוב מעטים והקוצים בקיץ והצמחייה בחורף מכסים את מה שנותר לראות.
לבית הכנסת יש שביל גישה צר מהחנייה הקטנה בצד הכביש.
בימי בית שני מקום מושבם של בני משמרת הכהונה "ישוע" ומקום מגוריו של התנא ניתאי הארבלי.
נזכר בתנ"ך ונחשב לאחד הישובים היהודים העתיקים בארץ.
בני המקום מרדו ביוונים ונפגעועד הכיבוש החשמונאי.
בימי הורדוס מרדו התושבים ופה מסופר על אחד מהדרמות הגדולות שיוסף בן מתיתיהו סיפק בזכרונותיו על בני ארבל שלחמו עד האחרון בהם מתוך המערות נגד הרומים ואנשיו של הורדוס כולל מעשי התאבדויות של משפחות שלמות בקפיצה מתוך המערות אל התהום.
בית הכנסת במקום הוא מהטיפוס הקדום ומתוארך למאה הרביעית לספירה אך הקדום יותר מתחתיו מתוארך לתקופה החשמונאית הלפי אופן בנייתו שממחיש הלכה קדומה של תפילה לכיוון מערב שיותר מאוחר שונתה לכיוון דרום לירושלים מה שמסביר את הגומחה בקיר הדרומי לארון הברית.
תושבי המקום החקלאיים היו ידועים בגידול והכנת בד הפשתן שצמח בבקעת ארבל הפורייה ממערב.
ע"פ המסורת היהודית הקדומה שהשפיעה על הנוצרית בבקעת ארבל יופיע ארוע שיעיד על בואו העתידי של משיח בן דוד לגאולת ישראל.
הרחבה
סיווג: בית כנסת עתיק
נגישות:
מקור:שירין ב.י, מויש09
תאריך עדכון: 05/12/2009 09:26:04
קישורים חיצוניים