חורבת אל בירה
מתוך עמוד ענן
שורה 6: | שורה 6: | ||
|Name=חורבת אל בירה | |Name=חורבת אל בירה | ||
|Description=בית אחוזה ערבי מהעת החדשה בראש הגבעה. שרידי רצפת פסיפס, שבמערותיו אבני ריחיים, אגני אבן ועמודים שנלקחו ממנו. | |Description=בית אחוזה ערבי מהעת החדשה בראש הגבעה. שרידי רצפת פסיפס, שבמערותיו אבני ריחיים, אגני אבן ועמודים שנלקחו ממנו. | ||
- | |||
סביבו חומה ושרידי יישוב גדול רומי-ביזנטי שבו גתות ובתי בד. | סביבו חומה ושרידי יישוב גדול רומי-ביזנטי שבו גתות ובתי בד. | ||
+ | ח' אל בירה וח' ר'ריב (עריב). כאן יש לזהות את קרית ערבא דבית לחם יהודה ולא באל ערוב, ומכמה סיבות: | ||
+ | א. הישוב אמור להימצא בסמוך לבית לחם, זאת בעקבות אגדת המשיח הקושרת את הולדת המשיח בבירת ערבא דבית לחם יהודה בסמוך לבית לחם. (דבית לחם = של בית לחם). אל ערוב מרוחק יותר ולא ניתן לקשור את אל ערוב כישוב בת/לויאן של בית לחם. לפי הצעתו של פרופ' ב. מזר יש לזהות קרית ערביה שמופיעה במכתבי בר כוכבא עם בירת ערבא דבית לחם יהודה, הנזכרת באגדת המשיח הנ"ל. הוא מניח שמקומה בחרבת עריב או ביותר סמוך לה בין ארטאס לבית אל ערוב, בקרבת בית לחם. | ||
+ | ב. על פי המחקר הישוב אמור להימצא בין ביתר לעין גדי, ומקום זה נמצא בין ביתר לעין גדי בדיוק רב יותר. | ||
+ | ג. ישנו חילוף נוסחאות, (בירושלמי ברכות ב, ה, עמ' א' ובמדרש איכה רבא א, טז): "אמר רבי יודן, בנו של רבי אייבו: מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד וחורש, געתה פרתו. עבר לפניו ערבי אחד ("חד ערביי") ושמע קולה; אמר לו: יהודי, התר שורך והתר קנקנך, שהרי נולד מלך המשיח ("דהא יליד מלכא משיחא"). אמר לו: מה שמו - מנחם ומה שמו של אביו; אמר לו: חזקיה. מנין הוא? מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. הנוסח באיכה רבה: בירת ערבא דבית לחם יהודה". חילוף הנוסחאות והסמיכות הגדולה בין החורבות מעיד על כך שזהו בעצם מקום אחד בעל שני שמות או שני מקומות הקשורים זה בזה. | ||
|images=אלבירה.JPG, | |images=אלבירה.JPG, | ||
|PointType=חורבה | |PointType=חורבה | ||
- | |Contributors=עמית הורן, Marikriber, מאיר כהנא | + | |Contributors=עמית הורן, Marikriber, מאיר כהנא, דניאל ד. |
|csrc=I14 | |csrc=I14 | ||
- | |LastUpdate= | + | |LastUpdate=6/19/2015 06:08:10 |
|WinId=633851478964800005 | |WinId=633851478964800005 | ||
|LongDescription= | |LongDescription= |
גרסה מתאריך 06:08, 19 ביוני 2015
תקציר
בית אחוזה ערבי מהעת החדשה בראש הגבעה. שרידי רצפת פסיפס, שבמערותיו אבני ריחיים, אגני אבן ועמודים שנלקחו ממנו.
סביבו חומה ושרידי יישוב גדול רומי-ביזנטי שבו גתות ובתי בד.
ח' אל בירה וח' ר'ריב (עריב). כאן יש לזהות את קרית ערבא דבית לחם יהודה ולא באל ערוב, ומכמה סיבות:
א. הישוב אמור להימצא בסמוך לבית לחם, זאת בעקבות אגדת המשיח הקושרת את הולדת המשיח בבירת ערבא דבית לחם יהודה בסמוך לבית לחם. (דבית לחם = של בית לחם). אל ערוב מרוחק יותר ולא ניתן לקשור את אל ערוב כישוב בת/לויאן של בית לחם. לפי הצעתו של פרופ' ב. מזר יש לזהות קרית ערביה שמופיעה במכתבי בר כוכבא עם בירת ערבא דבית לחם יהודה, הנזכרת באגדת המשיח הנ"ל. הוא מניח שמקומה בחרבת עריב או ביותר סמוך לה בין ארטאס לבית אל ערוב, בקרבת בית לחם.
ב. על פי המחקר הישוב אמור להימצא בין ביתר לעין גדי, ומקום זה נמצא בין ביתר לעין גדי בדיוק רב יותר.
ג. ישנו חילוף נוסחאות, (בירושלמי ברכות ב, ה, עמ' א' ובמדרש איכה רבא א, טז): "אמר רבי יודן, בנו של רבי אייבו: מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד וחורש, געתה פרתו. עבר לפניו ערבי אחד ("חד ערביי") ושמע קולה; אמר לו: יהודי, התר שורך והתר קנקנך, שהרי נולד מלך המשיח ("דהא יליד מלכא משיחא"). אמר לו: מה שמו - מנחם ומה שמו של אביו; אמר לו: חזקיה. מנין הוא? מן בירת מלכא דבית לחם יהודה. הנוסח באיכה רבה: בירת ערבא דבית לחם יהודה". חילוף הנוסחאות והסמיכות הגדולה בין החורבות מעיד על כך שזהו בעצם מקום אחד בעל שני שמות או שני מקומות הקשורים זה בזה.
הרחבה
סיווג: חורבה
נגישות:
מקור:עמית הורן, Marikriber, מאיר כהנא, דניאל ד.
תאריך עדכון: 6/19/2015 06:08:10
קישורים חיצוניים