אתר הטבילה
מתוך עמוד ענן
תקציר
הלנה אמו של קונסטנטינוס הקיסר הרומאי זיהתה במקום את מקום הטבלתו של ישו במימי הירדן.
בצד הירדני (בית עברה) יש כנסיה פעילה כל השנה שאליה מגיעים צליינים לטבול והם עושים מזה המון כסף, ובעיקר מהקניון הנמצא כקילומטר וחצי ממזרח, ולצידה נחשפה כנסיה ביזנטית עם בריכה ועם שביל המוליך לטבילה בירדן. בית עברה מופיעה כאתר במפת מידבא והיא ככל הנראה מקום הטבילה הביזנטי.
עומק מי הנהר במקום כשני מטר, והמים מזוהמים במי ביוב גולמיים הנשפכים במעלה הזרם. הצליינים לא יודעים או מתעלמים מעובדה זו בשל אקסטאזה דתית בטבילתם במי הירדן הקרים גם בשיא החורף.
מכאן ועד יריחו (והלאה מערבה עד מצפה יריחו) יש שרידים של דרך רומית שחצתה במקום זה את הירדן, ועל כן יש המזהים במקום את הנקודה בה חצו ישראל את הירדן בבואם ארצה.
חג ההתגלות נקרא ביוונית האפיפניה (התגלות מלמעלה) או תיאופאניה )התגלות האל). לפי הלוח הקתולי האפיפניה היא ב6 בינואר, וביום ראשון שאחריה, שנופל לרוב ב6-9 לינואר, מגיעים הקתולים ובראשם הפרנציסקנים, אך הטקסים שלהם קטנים בהרבה משל האורתודוכסים.
הזרמים האורתודוכסיים חוגגים את החג ומגיעים הנה לטקסים ב-18 ו-19 בינואר (ב18 מגיעים היוונים והאתיופים, ב19 הסיריאנים והקופטים, בשבת מגיעים האריתראים וב21 הארמנים). האירוע באבטחה כבדה של צה"ל מאחר ומגיעים מעל עשרים אלף איש ב18 לחודש. הטקס האורתודוכסי כולל תהלוכה של הפטריארך היווני אורתודוכסי מקבל במנזר מפמליה של נזירים את צלב הכסף הקדוש שאותו ישליך למים לפני הטבילה. לאחר טקס קצר בכנסית קסר אל יהוד התהלוכה יורדת אל אתר הטבילה שמצוי על שפת הירדן, לאחר תפילה באתר הפטריארך מקדש את המים בגביע נחושת גדול (?) ואז משליך את הצלב הקשור בסרט אדום שלוש פעמים ומפריח יונים צחורות באוויר לציון רוח הקודש שהופיעה מעל ראשו של ישו בעת שטבל בצורת יונה. לאחר מכן טובלים אלפי צליינים יוונים, רומנים, רוסיים ועוד. מיד לאחר מכן מתחילה תהלוכה מצוידת בשימשיות מפוארות של האבונה האתיופי שמתחילה בדיר חבש שמדרום ומסתימת באתר הטבילה שם גם הוא עורך טכס אתיופי הכולל תלבושות לבנות תופים, ריקודים ושירים.
כמו כן, בכל שנה ביום שני של חג הפסחא הפטריארך היווני-אורתודוכסי מקיים במקום מיסה.
המקום מהדהד את העברת הסמכות ממשה ליהושוע ומאליהו לאלישע ולכן כאן מתגלה ישו ויוחנן או אפילו רוח הקודש והאב מעבירים אליו סמכות
ביהדות בית שני טבילה היתה לצורך טהרה או למעבר ממצב גר למצב יהודי. יוחנן המטביל מטביל בכלל לצורך אחר אולי כפי שכתוב במגילת הסרך של האיסיים , טבילה לצורך סיום שלב לימודי/נפשי
יש הרואים בטבילה לא מצב של טוהרה אלא ישו טובל ובכך אוסף אליו את כל חטאי עם ישראל
הרחבה
אל משרעה
סיווג: אתר נוצרי
נגישות: רכב פרטי
מקור:עמית הורן, דורון ג, Moshealek, Golanga, ליאו, פס ישר
תאריך עדכון: 10/15/2020 17:35:45
קישורים חיצוניים