מערת קבר חולדה הנביאה, כך בפי היהודים שמסו … מערת קבר חולדה הנביאה, כך בפי היהודים שמסורת הזיהוי עם חולדה החלה בימי הביניים, והראשון לזהות את הקבר עם חולדה, היה רבי אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח, אך דווקא נוסעים אחרים ובהם רבי עובדיה מברטנורה, לא הזכיר את הקבר על אף שהזכיר קברים אחרים, כמו כן על פי הגמרא קברה של חולדה הנביאה צריך להיות בתוך ירושלים.
הנוצרים מייחסים את המערה לנזירה פלגיה הקדושה (Pelagia), בת אנטיוכיה מן המאה ה-5, שלאחר חיי הוללות חזרה בתשובה התגוררה בירושלים מחופשת לגבר, שם חיה בסיגופים ובצדקה, ורק לאחר מותה התגלתה כאישה.
ואילו המוסלמים מזהים שם את קברה של ראבעה אלעדויה (בערבית: رابعة العدوية), דרווישית סופית מיסטיקנית בעלת שם מבצרה בת המאה ה-8, זו הגיעה לירושלים מעיראק במאה השמינית וחיברה בה דברי הגות ושירה. והיא הקדושה המפורסמת ביותר באסלאם הקדום, ועל שמה הרחוב הסמוך לקבר.
המעניין שכל הדתות מזהים במקום קבר של אישה, שאולי זה הדבר הבטוח היחיד שניתן להסיק מכך...
מתוך חדר מבוא בקומת הכניסה, יורדים אל המערה בגרם מדרגות חצוב לתוך חדר קבורה שכיום מכוסה שטיחים, בחלקו הדרומי של הקבר ניצבת מצבת הקבר ומאחוריה גומחת הקבלה/מחרב, וממול המדרגות ישנה גומחה נוספת שלא ברור למה נועדה, האם להצבת ארון/גולסקמה נוספת? האם לליקוט עצמות?
כיוון המצבה הוא מזרח מערב ואם בדרך כלל זה מלמד על קבורה מוסלמית, משום שהמוסלמים קוברים את מתיהם שכובים על צידם (או גבם) ופניהם כלפי דרום למכה הרי שהיהודים קוברים את מתיהם עם הרגלים לכוון המקדש הרי שהפעם בשל מיקום הקבר ממזרח, ייתכן כי הוא גם קבורה יהודית,
המקום נמצא בחסות ושמירה של משפחת עלמי המתגוררת בצמוד ומפתחות המקום בידה.
קשה בתחילה להבחין במקום, מדובר בשער הירוק הנמצא בסמוך לחנות הנמצאת בסיבוב בפינה. רוק הנמצא בסמוך לחנות הנמצאת בסיבוב בפינה.
|
Description
|