ראבעה אל עדוויה

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
 
שורה 5: שורה 5:
|MeasuredByGPS=No
|MeasuredByGPS=No
|Name=ראבעה אל עדוויה
|Name=ראבעה אל עדוויה
-
|Description=מקום קדוש למוסלמים, לנוצרים וליהודים, לפי המסורת המוסלמית כאן קבורה הסופית ראבעה אלעדוויה. לפי המסורת הנוצרית קבורה כאן הקדושה פלגיה. מסורת יהודית טוענת שזהו קברה של חולדה הנביאה.
+
|Description=מערת קבר חולדה הנביאה, כך בפי היהודים שמסורת הזיהוי עם חולדה החלה בימי הביניים, והראשון לזהות את הקבר עם חולדה, היה רבי אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח, אך דווקא נוסעים אחרים ובהם רבי עובדיה מברטנורה, לא הזכיר את הקבר על אף שהזכיר קברים אחרים, כמו כן על פי הגמרא קברה של חולדה הנביאה צריך להיות בתוך ירושלים.
-
רביע נולדה בבצרה שבעיראק ב717, ונקראה כך משום שהייתה הבת הרביעית. רביע נולדה למשפחה ענייה ונמכרה לשפחה, אך האדון שלה תפס אותה מתפללת בדבקות באמצע הלילה ואור מאיר מעליה והחליט לשחרר אותה. היא אהבה את אללה בלבד וכדרך הצופים, כל רצונה היה להיות באיחוד עמו ורצונו. על כן היא התפללה כל היום, מיעטה בשינה, עשתה מדיטציה, התבודדה בהרים, רקדה עם חיות הבר וכתבה לאללה שירי אהבה בגוף שני, כדוגמת " הו תקוותי, מנוחתי, שמחתי, הלב לא יכול לאהוב עוד אחד כמותך", ובכך הפכה סמל לאהבה המיסטית של הצופיות.
+
הנוצרים מייחסים את המערה לנזירה פלגיה הקדושה (Pelagia), בת אנטיוכיה מן המאה ה-5, שלאחר חיי הוללות חזרה בתשובה התגוררה בירושלים מחופשת לגבר, שם חיה בסיגופים ובצדקה, ורק לאחר מותה התגלתה כאישה.
-
אחת מאמרותיה המפורסמות היא "אם אעבוד אותך מתוך פחד מגיהינום, שרוף אותי בגיהינום. ואם אעבוד אותך מתקווה לגן עדן, הרחק אותי מגן עדן. אך אם אעבוד אותך למענך, אל תסתיר ממני את היופי הנצחי שלך". לגבי הכעבה במכה היא אמרה שהיא מעדיפה את אדון הבית על פני הבית עצמו.  
+
ואילו המוסלמים מזהים שם את קברה של ראבעה אלעדויה (בערבית: رابعة العدوية), דרווישית סופית מיסטיקנית בעלת שם מבצרה בת המאה ה-8, זו הגיעה לירושלים מעיראק במאה השמינית וחיברה בה דברי הגות ושירה. והיא הקדושה המפורסמת ביותר באסלאם הקדום, ועל שמה הרחוב הסמוך לקבר.
-
המבנה הינו למעשה מערת קבורה לה חדר מבוא ממנו יורדים במדרגות לאולם תחתון בוב נמא מצבת הקבר, ממול נמצאת גם גומחה גדולה שלא הבנתי את פשרה. המקום נמצא בחסות ושמירה של משפחת עלמי המתגוררת בצמוד ומפתחות המקום בידה.
+
המעניין שכל הדתות מזהים במקום קבר של אישה, שאולי זה הדבר הבטוח היחיד שניתן להסיק מכך...
 +
 
 +
מתוך חדר מבוא בקומת הכניסה, יורדים אל המערה בגרם מדרגות חצוב לתוך חדר קבורה שכיום מכוסה שטיחים, בחלקו הדרומי של הקבר ניצבת מצבת הקבר ומאחוריה גומחת הקבלה/מחרב, וממול המדרגות ישנה גומחה נוספת שלא ברור למה נועדה, האם להצבת ארון/גולסקמה נוספת? האם לליקוט עצמות?
 +
 
 +
כיוון המצבה הוא מזרח מערב ואם בדרך כלל זה מלמד על קבורה מוסלמית, משום שהמוסלמים קוברים את מתיהם שכובים על צידם (או גבם) ופניהם כלפי דרום למכה הרי שהיהודים קוברים את מתיהם עם הרגלים לכוון המקדש הרי שהפעם בשל מיקום הקבר ממזרח, ייתכן כי הוא גם קבורה יהודית,
 +
 
 +
המקום נמצא בחסות ושמירה של משפחת עלמי המתגוררת בצמוד ומפתחות המקום בידה.
קשה בתחילה להבחין במקום, מדובר בשער הירוק הנמצא בסמוך לחנות הנמצאת בסיבוב בפינה.
קשה בתחילה להבחין במקום, מדובר בשער הירוק הנמצא בסמוך לחנות הנמצאת בסיבוב בפינה.
שורה 18: שורה 24:
|Contributors=Salehkhatib, מאיר רוטר, עמית הורן
|Contributors=Salehkhatib, מאיר רוטר, עמית הורן
|csrc=SZ16
|csrc=SZ16
-
|LastUpdate=11/6/2012 19:03:57
+
|LastUpdate=3/22/2018 19:40:44
|WinId=634328838916436797
|WinId=634328838916436797
|LongDescription=
|LongDescription=

גרסה אחרונה מתאריך 19:40, 22 במרץ 2018

   802 מ'

תקציר

מערת קבר חולדה הנביאה, כך בפי היהודים שמסורת הזיהוי עם חולדה החלה בימי הביניים, והראשון לזהות את הקבר עם חולדה, היה רבי אשתורי הפרחי בספרו כפתור ופרח, אך דווקא נוסעים אחרים ובהם רבי עובדיה מברטנורה, לא הזכיר את הקבר על אף שהזכיר קברים אחרים, כמו כן על פי הגמרא קברה של חולדה הנביאה צריך להיות בתוך ירושלים.

הנוצרים מייחסים את המערה לנזירה פלגיה הקדושה (Pelagia), בת אנטיוכיה מן המאה ה-5, שלאחר חיי הוללות חזרה בתשובה התגוררה בירושלים מחופשת לגבר, שם חיה בסיגופים ובצדקה, ורק לאחר מותה התגלתה כאישה.

ואילו המוסלמים מזהים שם את קברה של ראבעה אלעדויה (בערבית: رابعة العدوية), דרווישית סופית מיסטיקנית בעלת שם מבצרה בת המאה ה-8, זו הגיעה לירושלים מעיראק במאה השמינית וחיברה בה דברי הגות ושירה. והיא הקדושה המפורסמת ביותר באסלאם הקדום, ועל שמה הרחוב הסמוך לקבר.

המעניין שכל הדתות מזהים במקום קבר של אישה, שאולי זה הדבר הבטוח היחיד שניתן להסיק מכך...

מתוך חדר מבוא בקומת הכניסה, יורדים אל המערה בגרם מדרגות חצוב לתוך חדר קבורה שכיום מכוסה שטיחים, בחלקו הדרומי של הקבר ניצבת מצבת הקבר ומאחוריה גומחת הקבלה/מחרב, וממול המדרגות ישנה גומחה נוספת שלא ברור למה נועדה, האם להצבת ארון/גולסקמה נוספת? האם לליקוט עצמות?

כיוון המצבה הוא מזרח מערב ואם בדרך כלל זה מלמד על קבורה מוסלמית, משום שהמוסלמים קוברים את מתיהם שכובים על צידם (או גבם) ופניהם כלפי דרום למכה הרי שהיהודים קוברים את מתיהם עם הרגלים לכוון המקדש הרי שהפעם בשל מיקום הקבר ממזרח, ייתכן כי הוא גם קבורה יהודית,

המקום נמצא בחסות ושמירה של משפחת עלמי המתגוררת בצמוד ומפתחות המקום בידה.

קשה בתחילה להבחין במקום, מדובר בשער הירוק הנמצא בסמוך לחנות הנמצאת בסיבוב בפינה.

הרחבה



סיווג: אתר מוסלמי
נגישות: הכל
מקור:Salehkhatib, מאיר רוטר, עמית הורן
תאריך עדכון: 3/22/2018 19:40:44

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים